Bilden av Gnesta

År 2011 fick vi ett oerhört roligt jobb för vår egen kommun Gnesta! Vi fick i uppdrag att göra en informationsbroschyr som skulle ”promota” Gnesta som plats att leva och verka på. Som grund för detta låg projektet Bilden av Gnesta, en studie baserad på webbenkäter, workshops och djupintervjuer. Vad man ville var att få en bild av hur vi som bor i Gnesta ser på Gnesta. Vad skiljer Gnesta från andra mindre orter i Stockholms närhet? Hur är det egentligen att bo och leva här? Hur är det att jobba och driva företag? Vilken bild har omvärlden – besökare, opinionsbildare och beslutsfattare – av Gnesta. Och med Gnesta menade vi inte bara kommunen eller tätorten utan hela landsbygden runtomkring med småorter och byar. Syftet – vid sidan av den rent uppenbara marknadsföringen av orten – var också att förstärka kommuninnevånarnas (och sommargästernas!) stolthet  över Gnesta. Detta var ett uppdrag i sann storytellinganda! Som klippt och skuret för en etnolog med intervjuer som specialité, liksom för en fotograf med förkärlek för att plåta människor!

Sommaren 2012 började broschyren distribueras till Gnestas 10.000 hushåll och sommargäster. Nu kan du ladda ned broschyren  i PDF format här!

Vi känner oss så stolta över resultatet och det har varit stimulerande och roligt att samarbeta med näringslivs- och informationschefen, Anna Sandklef, på Gnesta kommun, liksom med grafiska formgivaren Majid Modir på Maj Studio. Läs mer om projektet på www.careofgnesta.se eller klicka på logon ovan!

0 comments